blog.arthistoricum.net

FONTES 51: Ein junger englischer Naturforscher besucht Florenz 1664 – Die Stadtbeschreibung von Philip Skippon

arthistoricum.net


Philip Skippons Beschreibung von Florenz, erschienen in: Philip Skippon, An account of a journey made thro’ part of the Low-Countries, Germany, Italy and France (enthalten in: A collection of voyages and travels, some now printed from original manuscripts, others now first published in English / Churchhill, A. ... - Vol. VI. - 2nd ed. - London, 1746).

 

Auf einer Bildungsreise mit zwei Kommilitonen und seinem Lehrer durch die Niederlande, Deutschland, die Schweiz, Österreich, Frankreich und Italien besucht der 23-jährige Philipp Skippon 1664 die Stadt Florenz. Dort verfasst er eine 14-seitige, bislang kaum beachtete Beschreibung der Medici-Stadt. Sie ist Gegenstand von FONTES 51. Skippon war kein törichter ‘Grand Tour’-Milordy und sein Buch kein Vorgänger von Baedeker. Skippon und seine Gruppe waren stattdessen neugierige und scharfsinnige Beobachter. Die Beschreibungen von Florenz und anderen Städten bieten einen breit gefächerten Blick über Land und Leute: er berichtet nicht nur über Kunst, Architektur und Städtebau, sondern ebenfalls über Politik, Institutionen und Religion. Sein Bericht enthält auch fast anthropologisch genaue Aufnahmen von lokalen Sitten und der Eigenheiten der Menschen, denen die Resisenden am Ort begegnet sind. Zudem hat der Botaniker Skippon ein ausgeprägtes Interesse an naturwissenschftlichem Sammlungen und Bibliotheken wie auch an technischen Geräten, Motoren und Maschinen aller Art. Die aus England stammende Reisegesellschaft wollte auf dem Kontinent ihre systematische Beschreibung der ganzen biologischen Welt fortsetzten. Sie entdeckt für sie neue Orte, Einrichtungen, Altertümer und Sitten. Die Begegnung mit fremden Kulturen erweiterte ihren Horizont.  Wieder zu Hause, wurden die von Skippon, Ray und Willughby gewonnen Kenntnisse über europäische Kultur durch ihre Schriften den Britischen Lesern vermittelt.  

 

Skippon befand sich in dem ‚untergehenden’ Florenz von Ferdinand II. (Grossherzog: 1621-1670). Im Gegensatz zu Berichten, nach denen Ferdinand wegen seiner Milde und seiner Freundlichkeit bei allen Untertanen beliebt gewesen sein soll, behauptet Skippon: „The great duke is not well beloved by his subjects, who are oppressed with a multitude of gabels (Zölle)“. Er schreibt auch, „The great duke endeavours to divert the people with many sports, and chiefly with races, in a street called the Cosrso, which is narrow but a mile long.“ Skippons Bericht enthält viel Material in Bezug auf die Sitten und Gewohnheiten der Bevölkerung von Florenz. Auch die Beschreibung eines Taufrituals von acht Türken vor der Fassade des Florentiner Doms ist bei ihm zu finden.

 

Trotzdem er sich an Raffaello Borghinis Kunstführer Il Riposo (1584) orientiert, zeigt Skippons Florenz eher als Stadt des John Bologna (Giambologna) als die des Michelangelo.

 

Die kaum bekannte Beschreibung Skippons von München wurde kürzlich in einer kommentierten Fassung publiziert in Rondo: Beiträge für Peter Diemer zum 65. Geburtstag, München: Zentralinstitut für Kunstgeschichte, 2010, S. 131-144 (Munich in 1663 : notes from a "Bildungsreise" through Germany / Margaret Daly Davis). Eine weitere Auswahl seiner Stadtbeschreibungen wird in FONTES erscheinen.

 

>> direkt zum Volltext

 

English version

 A Young English Naturalist visits Florence in 1664: The City-Description of Philip Skippon

 

in: Philip Skippon, An account of a journey made thro’ part of the Low-Countries, Germany, Italy and France (enthalten in: A collection of voyages and travels, some now printed from original manuscripts, others now first published in English / Churchhill, A. ... - Vol. VI. - 2nd ed. - London, 1746).

 

Underway with two fellow students and his teacher in Northern Europe (Netherlands, Germany, Switzerland, Austria, France) and in Italy, the twenty-three year old Philip Skippon visited Florence in 1664. There he wrote a nearly 14-page description of the Medici city. This description is the subject of Fontes 51. Skippon was not a fatuous ‘Grand Tour’ Milordy and his book is not a predecessor to the Blue Guides to Italy. Instead Skippon and his group of fellow travellers were inquisitive and astute observers. Skippon’s descriptions of Florence and other cities provide a broad view of the lands and peoples they visited: not only art, architecture and urban phenomena, but also reports about politics, institutions, religion, and almost anthropological impressions of local customs and of the character of the inhabitants of particular places. Further the naturalist  Skippon had a marked interest in scientific collection and libraries, as well as in technical instruments, motors and engines of all kinds. The English travellers wanted to continue their systematic description of the whole organic world on the continent. The encounter with foreign cultures widened their horizons and they gained a view of new found places, antiquities, customs, institutions, etc. Back at home the new knowledge of European culture was transmitted to the British Isles through the writings of Ray, Willughby and Skippon.

 

Skippon found himself in the Florence of the ‘twilight’ Medici, that of Ferdinand II  (Grandduke: 1621-1670). Contrary to reports that, owing to his mild and friendly character,  Ferdinand was loved by all his subjects, Skippon maintains: „The great duke is not well beloved by his subjects, who are oppressed with a multitude of gabels (custom duties).” He notes that „The great duke endeavours to divert the people with many sports, and chiefly with races, in a street called the Corso, which is narrow but a mile long.“ Skippon includes a vast amount of material on the habits and customs of the populace, including a description of the ritual baptism ritual of eight Turks before the façade of the Florentine cathedral.

 

Despite his reliance on the Il Riposo (1584) of Raffaello Borghini as a guide to the art of the city, in Skippon’s pages Florence emerges almost as the city of John Bologna (Giambologna) rather than that of Michelangelo.

 

Skippon’s neglected description of Munich was recently published and discussed in Rondo: Beiträge für Peter Diemer zum 65. Geburtstag, München: Zentralinstitut für Kunstgeschichte, 2010, S. 131-144 (Munich in 1663 : notes from a "Bildungsreise" through Germany / Margaret Daly Davis). . A further selection of his city-descriptions will appear in Fontes.

 

 >> Fulltext

0 Kommentar(e)

Kommentar

Kontakt

Kommentar

Absenden