blog.arthistoricum.net

REM MACHT DAS RENNEN ! / WIN WIN FOR REM !

REM MACHT DAS RENNEN!  Mit dem Fondaco dei Tedeschi wird Rem Koolhaas seinen ‚Department-Store’-Fetish in Venedig in Erfüllung bringen können. Das Abkommen ist gesiegelt: Vorgestern wurde Koolhaas offiziell zum Direktor der 14. Biennale di Architettura (Venedig, 7.06.2014-23.11.2014) ernannt. Die Zeitung ‚La Nuova’ schreibt: „Habemus Koolhaas“ (9.01.2013, S. 37). Die ‚salomonische’ Lösung des Streits über die Umwandlung des ‚Fontego’ in einen ‚centro commerciale/grande magazzino’ wurde schon im Herbst 2012 angedeutet (La Nuova di Venezia e Mestre, 3.11.2012, S.19: „Fontego, accordo più vicino e Koolhaas vola in Biennale“: „Pressing del Comune per chiudere entro fine anno per non perdere i 6 millioni versati da Benetton – L’archistar olandese è in pole position per diventare il prossimo direttore di Architettura“).

Um Weihnachten hat das von Koolhaas revidierte Projekt die mittlerweile fast erwartete Genehmigung der Soprintendenza ai Beni Artistici e Architettonici bekommen (La Nuova, 24.12.2012: „Fontego dei Tedeschi, accordo pronto: sparisce la terrazza“).

Die Denkmalpflege hat sich scheinbar durchgesetzt: die „storicità dell’edificio“ und die historische Bausubstanz werden respektiert: Keine Rolltreppen im historischen Hof (um 1500); keine grosse Dachterrasse mit Maxi-Bar und umwerfendem Blick auf den Canal Grande, kein Altan über dem Dach. Darüber hinaus wird die „terrazza con il pavimento in vetro sopra il ‚lucenario’ (Glasdach) del cortile“ nicht gebaut. Das alles scheint viel zu sein. Die Rolltreppen werden sich doch einen Platz finden, unter den Arkaden des Hofes. Anstatt Altan, in irgendeiner Form ein ‚Belvedere’. Über den ‚Pontile’ auf dem Wasser vor dem Bau (5 x 10 m; mit Bar und Sitzplätzen) ist noch nicht entschieden. Das hängt von der Kommune ab. Sie wird ihre ‚schwere’ Bedenken wahrscheinlich überwinden. Benetton ist nicht neu in Venedig. Im Umgang mit anderen historischen Immobilien hat sie allerdings ihre Verpflichtungen der Stadt gegenüber nicht immer eingehalten.

Es handelt sich hier eher um einen Pyrrhussieg. So wird der alte Fondaco zu einer einzigen Werbefläche, die uns unaufhörlich „Kauf mich!“ nachruft. Das Kaufhaus an sich lebt vom starken Kunstlicht: überall Licht, tausende strahlende Lampen in den niedrig eingesetzten neuen Decken. Dazu die allgegenwärtige Werbung durch Wort und Bild: auf Ständern, Panellen und Wändern. Weiter auch die neuen Böden aus Kunststoff, die mit der Zeit immer wieder, erfahrungsgemäss, mit noch günstigeren Materialien ersetzt werden. Ferner kommt die akustische Verseuchung durch Dauermusik (bei Benetton in Venedig ist sie auf einer Hard-Rock-Stufe gestellt). Noch schlimmer die Geruchsbelastung zwischen Küchengestank und Parfümerie. Das ist kein erfundenes Schreckbild. Wer so meint, der soll einpaar ‚grandi magazzini’ aussuchen, ‚Benetton’ oder ‚Rinascente’, oder in Venedig noch besser ‚Coin’, unweit des Fondacos, mit seinen grell-schwarz lakierten Innenhofarkaden – die Bausubstanz ist spätestens des Seicentos (s. Bild unten). So entgeht die Romantik des ‚Department Store’ als Ikone des modernen Lebens einem total. Alles ist gerettet, alles verloren. Benetton hat sich mit einem Kool-handel durchgesetzt.

Koolhaas hat seit langem versucht, ‚Preservation’ als nur bürgerliche Nostalgie abzutun. Er hat den Fondaco als Hauptpostamt Venedigs nie gekannt, als u. a. eine Insel der Ruhe, des Frieden und der Stille, als einen Ort des Riposo und der Reflexion, wo man gerne verweile, ohne einen bestimmten Zweck zu haben, wo mitten im Rummel des Rialtos, die Zeit als angehalten erscheine – ein unschätzbarer Wert für die Besucher.

Leider hat die Polemik der letzten Jahre zu sehr an die Mängel des Restaurierungsprojektes von Koolhaas konzientriert und zu wenig an die zukünftige Funktionsbestimmung des Gebäudekomplexes. Manche fanden die kommerzielle Benutzung des ehemaligen Kaufhauses des Deutschen (eigentlich Handelszentrum, Magazin und Residenz der deutschen Kaufleute) als passend. Dies aber ohne Rücksicht auf die Zwischengeschichte und Zwischenbenutzung. Die Argumentation ist an sich auch etwas simpel. So werden die Arbeiten bald beginnen, im Frühjahr vielleicht, „dopo la via libera del Consiglio comunale“.

‚Il Gazzettino’ hat die Nominierung Koolhass zum ‚direttore’ der Biennale auf der ersten Siete aufgenommen, beschert mit der Schlagzeile „L’architetto che ha diviso Venezia scelto per guidare la Biennale“ („Si tratta del progettista der restauro più criticato a Venezia degli ultimi anni il Fondaco dei Tedeschi“: ‚Gazzettino’, 9.01.2013, S. 1). Rem Koolhaas ist ein wichtiger Theoretiker der modernen urbanen Architektur. Daher ist er klar geeignet, die Biennale zu leiten. Aber der metropolitane Lebenstil, der ihn so fasziniert, ist Venedig fremd. Sie ist eine sehr, sehr alte Stadt, kosmopolit und zugleich sehr lokal.

Koolhaas’ Ernennung hat sogar die (etwas überflüssige) ‚benedizione’ von Prof. Salvatore Settis – ex-direttore della Scuola Normale Superiore in Pisa – bekommen (‚Gazzettino’, 9.01.2013, S. 24). Wer Koolhaas als Biennale-Direkor ausgesucht hat (u.a. vielliecht auch Benetton) soll nicht ganz neue, junge Ideen erwarten. Der Mann wird 2014 siebzig Jahre alt. Die neuere Geschichte des Fondacos mag unfassbar wirken. Aber die Stadtregierung Venedigs begegnete seinem eigenen ‚Fiscal-Cliff’ zum Jahresende und musste sehr viel Geld eintreiben, um weitere 41 Millionen vom ‚Patto di Stabilità’ aus Rom zu bekommen. Auch dies ist noch eine Hängepartie.

Koolhaas ist inzwischen sehr eng mit Benetton identifiziert. Eine Koolhaas-Biennale wird zugleich eine Benetton-Biennale. Das passt perfekt in die ewige Werbestrategie der Benettons: erst mal vor allem der Name Benetton, später die Produkte, die sie verkaufen.

Venedig, 10. Januar 2013

 

 

Translation, ‚con qualche osservazione in più’:

 

A WIN WIN FOR REM !

With the Fondaco dei Tedeschi, Rem Koolhaas will be able to realize his ‚Department Store’-Fetish in Venice. The agreement is signed and sealed: the day before yesterday Koolhaas was officially named to be the director of the 14th Biennale di Architettura (Venice, 7.06.2014-23.11.2014). The newspaper ‚La Nuova’ writes: „Habemus Koolhaas“ (9.01.2013, p. 37). This ‚solomonic’ resolution of the controversy about the transformation of the ‚Fontego’ into a ‚centro commerciale/grande magazzino’ was rumoured as early as the autumn of 2012 (e.g., La Nuova di Venezia e Mestre, 3.11.2012, p. 19: „Fontego, accordo più vicino e Koolhaas vola in Biennale“: „Pressing del Comune per chiudere entro fine anno per non perdere i 6 millioni versati da Benetton – L’archistar olandese è in pole position per diventare il prossimo direttore di Architettura“).

By Christmas Eve, Koolhaas’s revised project received the by then almost expected approval from the Soprintendenza ai Beni Artistici e Architettonici (La Nuova, 24.12.2012: „Fontego dei Tedeschi, accordo pronto: sparisce la terrazza“).

 

The authorities responsible for historic monuments have apparently had their way. The „storicità dell’edificio“ and the historical architectural substance will be fully respected: no moving staircases in the historic courtyard (circa 1500); no large terrace on the roof with a Maxi-Bar and a breath-taking view onto the Grand Canal, no ‚Altana’ over the roof. Moreover, the „terrazza con il pavimento in vetro sopra il ‚lucenario’ (glass roof) del cortile“ will not be built. Thus it seems that all the aims of the conservationists have been achieved. The escalators will never the less find their place under the arcades of the courtyard. Instead of an ‚altana’, there will be some sort of ‚Belvedere.’ Not yet decided is the fate of the floating ‚Pontile’ on the waters of the Grand Canal in front of the Fondaco (5 x 10 m; with a bar and bar chairs). This question depends from the Comune of Venice. She will doubtless be able to overcome her ‚grave’ reservations. Benetton is by no means a new actor on the urban scene of Venice. In the past, with regard to other historic buildings, Benetton has not always maintained her promises to the city, as numerous commentators have observed in the past months.

The many concessions reflected in the revisions of Koolhaas’s project appear unfortunately to be only a Pyrrhic victory. The old Fondaco will be transformed into a single great advertising space, which ceaselessly calls after us „Buy me!“, „Buy me!, „Buy me!“ The Department Store lives from strong artificial light, thousands of shining spots in new low-set false ceilings. Advertising in word and image is omnipresent, spreading over every surface: on stands, panels, walls. Then there are the plastic floors, which in the future will be replaced time and again, usually with yet cheaper materials. Further there is the acustic pollution through never ending music (at Benetton, in Venice, set at a blaring Hard-Rock level). Even worse, the olfactory pollution: grease-kitchen and the endless perfumeries. All this is no invented horror image. Who thinks it is, shall visit the ‚grandi magazzini’ of Italy, or wherever he finds himself. Try ‚Benetton’ or ‚Rinascente’, or, in Venice, even better ‚Coin’, closeby the Fondaco, with the bright black-lacquered arcades of its interior cortile  (like a perfume-box to contain a ‚profumeria’) – the building is from the Seicento at the latest, if not gothic. The ‚romantic’ of the Department Store as an icon of modern life escapes us completely. All has been rescued, all is lost. Benetton has had its way via a brilliant manoeuvre. Benetton loves the controversy, but the extent to which they are interested in Rem Koolhaas’s ideas is open to question, as is, by his own account, Koolhaas’s interest in the Fondaco rennovation project itself. It is enough to turn the Fondaco into a Department Store, and the notoreity is not unwelcome either.

For years Koolhaas has attempted to dismiss ‚Preservation’ as mere bourgeois nostalgia. He never knew the Fondaco as the principal Post Office of Venice. It was, among all the other things it was, a quiet place, one of ‚riposo’ and reflection, a place where one was pleased to linger, with no particular purpose in mind, a place, in the midst of the bustle and cacophony of the Rialto, where time seemed to stand still, or at least to move slowy and with another tempo, in a sometimes fog-filled cortile. This had an inestimable value for visitors, incommensurable with the 53 million euros paid by Benetton for the structure.

Unfortuntely the often agitated discussion of recent years focused too much on the deficiencies of Koolhaas’s rennovation project and too little of the future use of the building. Some commentators even found fitting the commercial use of the former „Kaufhauses des Deutschen“ (actually a trade centre, a warehouse, and a residence for the German merchants). This, however, without regard to the history of the building in the intervening centuries and the changing history of its uses. The argumentation itself is too simple. In any event, work should begin soon, perhaps in the Spring of 2013, „dopo la via libera del Consiglio comunale.“ The local authorities doubtless won’t hold things up.

‚Il Gazzettino’, Venice’s oldest newspaper, placed the nomination of Koolhaas as the ‚direttore’ of the Biennale on page one, accompanied by the headline, „L’architetto che ha diviso Venezia scelto per guidare la Biennale“ („Si tratta del progettista der restauro più criticato a Venezia degli ultimi anni il Fondaco dei Tedeschi“: ‚Gazzettino’, 9.01.2013). Rem Koolhaas is undeniably an important theorist of modern urban architecture; he began as a film script writer and journalist. Thus he is clearly qualified and appropriate to head the Venice Biennale of Architecture. But the metropolitan lifestyle that so fascinates him is foreign to Venice. Venice is a very, very old city, cosmopolitan and the same time very local, with a specific character that has evolved over long centuries, perhaps not ‚intoccabile’ but also not to be violently interrupted.

Koolhaas’s nomination has even received the (somewhat gratuitous) benediction of Prof. Salvatore Settis – „ex-direttore della Scuola Normale Superiore in Pisa“ (‚Gazzettino’, 9.01.2013, p. 24). Whoever sought out Koolhaas to be the Biennale director (i.a., perhaps even Benetton) should not await completely new, young ideas. The man will be seventy in 2014. The recent history of the Fondaco may appear to readers incomprehensible. But the city government of Venice faced its own ‚Fiscal-Cliff’ at the end of 2012 and had to raise enormous sums of money in order to receive a further 41 million euros from Rome (‚Patto di Stabilità’), or face bankruptcy. The 41 million hasn’t yet arrived, and the city officials are  beginning to get nervous.

In the meantime Rem Koolhaas has become very, very closely identified with Benetton. A Koolhaas Biennale inevitably becomes a Benetton Biennale. This is in perfect accord with the all important advertising strategy of the Benettons, which lies behind the success of their business: first and all important is to establish the brand, the name ‚Benetton’, and only later, much later, come the products that they hope to sell.

Venice, 10 January 2013

 

NOTE: The ‚Fondaco’-story was fairly closely followed in the Venetian newspapers, as well as receiving attention in the Italian and international press. Many of these services were archived and may be found through online searching (both ‚news’ and web). The Venetian ‚La Nuova’ (La Nuova di Venezia e Mestre) has consistently provided the best and most comprehensive coverage (especially in articles by Enrico Tantucci). The topic has been treated in the ‚arthistoricum.net’ Blog on several occasions (search the Blog for ‚Fondaco’). Although the Fondaco dei Tedeschi is one of the most important monuments of Venetian Renaissance Architecture (1450-1530) – certainly it is to be counted among the top 25 buildings – non-Italian architectural historians contributed almost nothing to the discussion of its fate.

1 Kommentar(e)

  • Sergio Momesso
    19.01.2013 10:37
    Italian Version

    I wish to point out to you that there is now an Italian version of this article:

    - http://storiedellarte.com/2013/01/venezia-koolhaas-avra-il-suo-ipermarket.html

    Best regards,
    sm

Kommentar

Kontakt

Kommentar

Absenden